PKP Polskie Linie Kolejowe ujawniły szczegóły listopadowego zamknięcia stacji. Przez osiem dni w centrum stolicy nie zatrzyma się żaden pociąg – ruch blisko 400 składów na dobę zostanie rozdzielony między Warszawę Zachodnią, Główną, Wschodnią, Gdańską i Śródmieście. Jak podkreśla zarządca infrastruktury, skala tej operacji jest największa w historii warszawskiego węzła kolejowego, a jej efektem będzie znaczące i odczuwalne zwiększenie przepustowości linii średnicowej. Inwestycja za 6,5 mln zł jest elementem przygotowań do przebudowy Warszawy Wschodniej i modernizacji warszawskiego węzła kolejowego.
Podczas porannego briefingu prasowego 20 października na Warszawie Centralnej przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych przedstawili
szczegóły nadchodzących prac, które w listopadzie całkowicie wstrzymają ruch pociągów w centrum stolicy. Zamknięcie stacji potrwa od 8 listopada (godz. 12:00) do 16 listopada (godz. 4:00 rano) i obejmie również tunel średnicowy.
Ruch przekierowany na inne stacjePrzez Warszawę Centralną każdego dnia przejeżdża blisko 400 pociągów, które w czasie zamknięcia zostaną przekierowane na inne stacje węzła. Część składów z kierunku zachodniego zakończy bieg na Warszawie Zachodniej, a część – na Warszawie Głównej, która w tym czasie zwiększy dziesięciokrotnie liczbę obsługiwanych pociągów.
Pociągi dalekobieżne i tranzytowe zostaną skierowane przez Warszawę Gdańską, natomiast ok. 60 pociągów pojedzie trasą podmiejską przez Warszawę Śródmieście. Z kierunku wschodniego składy będą kończyły bieg na Warszawie Wschodniej lub pojadą objazdem przez Gdańską.
Jak wyjaśnił Krzysztof Grünke, dyrektor Centrum Zarządzania Ruchem Kolejowym w PKP PLK, zmiany obejmą wszystkich przewoźników. PKP Intercity poprowadzi część połączeń (m.in. z Białegostoku, Lublina, Poznania, Bydgoszczy, Gdyni i Olsztyna) objazdem przez Warszawę Gdańską i Śródmieście, natomiast Polregio, Łódzka Kolej Aglomeracyjna i Szybka Kolej Miejska (linia S3) będą dojeżdżać do Warszawy Głównej. Koleje Mazowieckie poprowadzą swoje pociągi z Siedlec, Łukowa i Modlina do Warszawy Wschodniej, a część kursów SKM (S3) z Legionowa przejedzie przez Śródmieście.
– Prawie 400 pociągów każdej doby, które przejeżdżają przez stację Warszawa Centralna, musieliśmy przekierować na stacje zastępcze – Warszawę Zachodnią, Główną i Gdańską – podkreślił dyrektor. Jak zapowiedział, od nowego rozkładu jazdy, który wejdzie w życie 14 grudnia, zwiększy się częstotliwość przejazdów przez Centralną – odstęp między pociągami skróci się z pięciu do czterech minut, co pozwoli na obsługę nawet 32 składów w ciągu godziny.
Trapez rozjazdowy, nowy system SRK i prace w tuneluJak wyjaśnił Zygmunt Mikołajewski, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Warszawie, prace obejmą trzy branże: sterowania ruchem kolejowym, torową i energetyczną. W ich ramach przebudowany zostanie układ torowy i sieć trakcyjna, a także zmodernizowany system sterowania.
Zgodnie z zapowiedzią PLK, urządzenia sterowania ruchem kolejowym zostaną wymienione z przekaźnikowych na komputerowe, a sterowanie stacją zostanie przeniesione do Lokalnego Centrum Sterowania Zachód, działającego przy stacji Warszawa Zachodnia. Wymieniony zostanie rozjazd nr 17 ze zmianą promienia łuku z R190 na R300, a także zamontowany zostanie trapez rozjazdowy (cztery rozjazdy zwyczajne o promieniu R190) wraz z przejściem sieci trakcyjnej łączącym tory główne zasadnicze nr 1 i 2.
– Musimy wziąć pod uwagę bezpieczeństwo pracowników. W związku z tym dbamy również o kwestie związane z emisją pyłów i spalin, które trzeba odpowiednio zaprogramować i zaplanować. Niezbędne jest też zapewnienie dodatkowej wentylacji na czas robót, które muszą być właściwie etapowane, co wpływa na harmonogram prac – dodał Mikołajewski.
Dyrektor podkreślił, że przygotowany harmonogram godzinowy w optymalny sposób określa minimalny czas potrzebny do realizacji inwestycji.
– Roboty prowadzone są w maksymalnie możliwym tempie. Złożoność prac oraz ograniczenia wynikające z prowadzenia ich w tunelu nie pozwalają na przyspieszenie – zaznaczył.
Po 16 listopada przewidziano jeszcze nocne zamknięcia torowe – prace przy zabudowie sieci trakcyjnej nad przejściem rozjazdowym potrwają około 15 nocy, czyli do końca miesiąca. Pełna funkcjonalność nowego układu zostanie uzyskana po zakończeniu tego etapu.
Informacja i wsparcie dla pasażerówJak poinformowała Barbara Boczkowska, zastępca dyrektora Biura Eksploatacji i Obsługi Pasażerskiej PKP PLK, o planowanych zmianach spółka informuje już od 15 września – najpierw w mediach społecznościowych, następnie w Portalu Pasażera i aplikacji mobilnej.
– Od dziś rozpoczynamy również rozwieszanie plakatów na terenie aglomeracji warszawskiej. Pojawią się one także na wszystkich dużych stacjach w kraju. Od 3 listopada rozpoczniemy informowanie pasażerów za pomocą komunikatów megafonowych – przekazała Boczkowska.
Z myślą o podróżnych przygotowano też udogodnienia na stacji Warszawa Gdańska, która przejmie znaczną część ruchu. Od 8 listopada czynny będzie dodatkowy peron nr 3, a obsługę ułatwią mobilni informatorzy.
– Współpracujemy z przewoźnikami oraz zarządcą dworca. Na peronach będą mobilni informatorzy, którzy w razie potrzeby pomogą pasażerom. Planujemy wprowadzić dodatkowe oznakowanie, aby przekierować ruch podróżnych i poprowadzić pasażerów na mniej uczęszczane kładki, co pozwoli rozłożyć ruch – wyjaśniła Boczkowska.
Zakończenie prac na Centralnej i uruchomienie nowego trapezu rozjazdowego będzie jednym z kluczowych etapów przygotowań do przebudowy Warszawy Wschodniej oraz modernizacji linii średnicowej. Po zakończeniu robót w centrum stolicy powstanie nowoczesny, bardziej elastyczny i odporny na zakłócenia system prowadzenia ruchu kolejowego.